25 January 2015

Kokosanki z powidłami, mniam mniam mniam!

Cześć wszystkim! :) 

Dziś dla odmiany post bardziej kulinarny, jeśli tak mogę rzec. Jakiś czas temu skusiłam się na zrobienie najprostszych na świecie kokosanek - białka, cukier i wiórki kokosowe. Kilka dni temu w pewnej piekarni w Poznaniu zakupiłam kokosanki w wersji, że tak powiem, ulepszonej (na kruchym spodzie i z marmoladą), i były po prostu nieziemskie!! Postanowiłam więc trochę pokombinować z moimi kokosankami i dziś upiekłam takie oto pyszności! Przepis jest naprawdę banalnie prosty, a zrobienie kokosanek nie zajmuje zbyt wiele czasu. :) 



Co potrzebujemy?

Kruche ciasto:
- 300g mąki pszennej
- 200g masła
- 100g cukru pudru
- 2 lub 3 żółtka
- powidła śliwkowe

Masa kokosowa:
- pół szklanki cukru białego (lub brązowego)
- 2 paczki wiórek kokosowych
- 2 lub 3 białka
- szczypta soli 

W tym momencie muszę Wam powiedzieć o kilku czynnościach, na które musicie zwrócić uwagę przy wyrabianiu ciasta, by wyszło naprawdę kruche, a nie półkruche:

1. PROPORCJE! Proporcje mąki do tłuszczu i cukru zawsze muszą być 3:2:1 tzn. 300g maki na 200g masła na 100 g cukru pudru.
2. CUKIER PUDER! Zawsze używajcie do kruchego ciasta cukru pudru, gdyż cukier w kryształkach może spowodować karmelizacje.
3. ZAGNIATANIE CIASTA! Im krócej wyrabiane ciasto, tym lepsze! Wyrabianie ciasto powinno trwać dosłownie chwilę.
4. PRZED UPIECZENIEM CIASTO NAKŁUWAMY WIDELCEM! W przeciwnym razie ciasto może się wybrzuszyć.
Wykonanie krok po kroku:

1. Do miski wsypujemy mąkę i cukier puder. Mieszamy. Następnie dodajemy schłodzone masło, które siekamy i mieszamy nożem, by uniknąć kontaktu ciepłych dłoni z ciastem. Dodajemy żółtka i szybko wyrabiamy ciasto.
2. Ciasto zawijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki (lub zamrażalnika) na min. 1 godzinę. Im bardziej schłodzone ciasto, tym lepsze. Ja trzymałam 2 h w lodówce.
3. Jeżeli minęła już minimum godzina, wyciągamy ciasto z lodówki i wykładamy nim blachę pokrytą papierem do pieczenia. Ja nie wałkowałam ciasta, choć można to zrobić. Brałam kawałki ciasta i wylepiałam nim blachę.
4. Nakłuwamy ciasto widelcem i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180stopni na 10 min.

Masa kokosowa:

5. W tym czasie robimy masę kokosową. Wbijamy białka do miski i miksujemy, aż powstanie zbita piana. Następnie stopniowo dodajemy pół szklanki cukru i dalej miksujemy.
6. Odstawiamy mikser i łyżką, ostrożnie mieszając, dodajemy do piany wiórki kokosowe.

7. Po 10 minutach wyciągamy ciasto z piekarnika i odstawiamy na chwilę, by trochę ostygło.
8. Gdy ciasto jest jeszcze letnie, smarujemy je powidłami, a następnie wykładamy masę kokosową.
9. Pieczemy w temp 180st. około 15 min. Musicie obserwować kokosanki. Gdy masa kokosowa pięknie się zarumieni, kokosanki są gotowe.
10. Możemy teraz pociąć ciasto na małe prostokąty, by powstały kokosanki właśnie o takim kształcie, lub jakkolwiek chcemy. 

Smacznego!!! Nie zjedzcie wszystkiego od razu! : D
Do następnego! Z.

No comments:

Post a Comment